PROCEDURA DOSTOSOWANIE PROCESU DYDAKTYCZNEGO DO SZCZEGÓLNYCH POTRZEB EDUKACYJNYCH OSÓB STUDIUJĄCYCH
Procedura dostosowania procesu dydaktycznego podczas lektoratu języka obcego prowadzonego przez Studium Języków Obcych UŁ do szczególnych potrzeb edukacyjnych osób studiujących
Zgodnie z zasadą równych praw i obowiązków, osoba studiująca ze szczególnymi potrzebami, w tym niepełnosprawnościami, podlega obowiązkowi realizacji lektoratów języka obcego, tak jak pozostali studenci Uniwersytetu Łódzkiego. Lektoraty języka obcego są obowiązkowe i realizowane zgodnie z programem studiów.
Studium Języków Obcych Uniwersytetu Łódzkiego w miarę możliwości udziela wsparcia w zakresie organizacji i realizacji zajęć oraz podczas sesji zaliczeniowych i egzaminacyjnych lektoratu języka obcego na poziomie wymaganym w programie studiów, na zasadach określonych w niniejszej procedurze.
Podstawą dostosowania procesu dydaktycznego do potrzeb osoby ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, biorącej udział w lektoracie języka obcego prowadzonego przez Studium Języków Obcych UŁ jest każdorazowo opinia Akademickiego Centrum Wsparcia Uniwersytetu Łódzkiego(ACW UŁ) zawierająca opis tych potrzeb oraz wskazówki do pracy z w/w osobą. Opinia jest wydawana na określony okres czasu i musi być aktualna.
Osoba studiująca powinna w pierwszej kolejności zgłosić się po rozpoznanie potrzeb i otrzymanie w/w opinii do Akademickiego Centrum Wsparcia UŁ.
W przypadkach, gdy wykładowca zauważy, że osoba studiująca wymaga dodatkowego wsparcia w kwestii przedmiotu, może także dyskretne zasugerować, aby zgłosiła się do Akademickiego Centrum Wsparcia UŁ.
Opinia ACW jest dokumentem osoby studiującej, którym samodzielnie dysponuje. Jeśli zdecyduje się przedstawić ją prowadzącemu lektorat, procedura postępowania jest następująca:
- Osoba zgłasza się do WYKŁADOWCY.
- Prowadzący zajęcia otrzymuje wgląd w opinię ACW, z którą jest zobowiązany się zapoznać, aby dostosować proces dydaktyczny oraz formy zaliczeń w czasie trwania lektoratu do możliwości oraz potrzeb osoby studiującej.
Realizacja tego zadania spoczywa na wykładowcy, który najlepiej będzie umiał ocenić, jak osoba uczestnicząca w lektoracie zachowuje się i odnajduje w grupie mając z nią kontakt na co dzień. W przypadku wątpliwości czy trudności w realizacji szczególnych potrzeb edukacyjnych prosimy o kontakt z koordynatorem do spraw osób studiujących ze szczególnymi potrzebami: Emilią Jurkiewicz-Majek: emilia.majek@uni.lodz.pl
- Prowadzący lektorat w czasie indywidualnego spotkania powinien także poinformować osoby ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi o możliwości rozmowy z w/w koordynatorem.
- Na prośbę ACW w szczególnych przypadkach prowadzący lektorat ma obowiązek w trybie pilnym przedstawić pisemną opinię na temat osoby studiującej ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
Przed przekazaniem opinii do ACW, powinna ona zostać zatwierdzona przez koordynatora do spraw osób studiujących ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi: p. Emilię Jurkiewicz-Majek.
PROCEDURA DLA EGZAMINU PROGRAMOWEGO z JĘZYKA OBCEGO
W przypadku konieczności skorzystania ze specjalnych, zaproponowanych w opinii ACW, dostosowań dotyczących formy egzaminu programowego kończącego lektorat, decyzję podejmuje Dyrektor SJO UŁ po otrzymaniu stosownego podania od studenta (FORMULARZ WNIOSKU DO POBRANIA).
Podanie takie musi zawierać kopię opinii ACW oraz opis rodzaju dostosowania, jakie chce uzyskać osoba studiująca w czasie egzaminu zgodny z w/w opinią np. wydłużenie czasu, pisanie egzaminu w osobnej sali, itp. Wniosek taki zaadresowany do Dyrektora SJO, najlepiej z krótką opinią wykładowcy (np. POPIERAM prośbę) powinien odzwierciedlać faktyczne potrzeby studenta.
Należy złożyć go w SJO UŁ lub wysłać w formie elektronicznej na adres sjoul@unil.lodz.pl nie później niż 30 dni przed terminem egzaminu.
Po rozpatrzeniu podania przez Dyrektora SJO UŁ prowadzący zajęcia uzyska informację zwrotną od koordynatora do spraw osób studiujących ze szczególnymi potrzebami dotyczącą koniecznych dostosowań.
W wyjątkowych sytuacjach, w razie konieczności zmiany formy egzaminu (np. w przypadku ciężkiej choroby wykluczającej przemieszczanie się), osoba studiująca powinna w pierwszej kolejności skierować podanie do Dziekana właściwego wydziału i dopiero po uzyskaniu jego zgody zwrócić się z podaniem do Dyrektora Studium Języków Obcych Uniwersytetu Łódzkiego.
Udzielone osobom studiującym ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi wsparcie ma na celu zapewnienia równych szans kształcenia niezbędnych do osiągnięcia efektów kształcenia przewidzianych dla lektoratów języka obcego.
KOORDYNATOR ds. osób ze szczególnymi potrzebami: Emilia Jurkiewicz- Majek emilia.majek@uni.lodz.pl